Beställningsprocessen för dina kunder fungerar så här:

  • Kunden besöker en produktsida och lägger till en produkt i varukorgen genom att klicka på Lägg till i varukorgen.

  • När produkten lagts till i varukorgen visas meddelandet "Artikeln har lagts till i varukorgen" följd av en länk till varukorgen, i några sekunder. Bredvid varukorgssymbolen högst upp till höger visas nu även antalet produkter som lagts till i varukorgen.

  • Om kunden klickar på länken eller på varukorgssymbolen högst upp till höger, så kommer de till en sida som visar vilka produkter som ligger i varukorgen. Där kan man även ändra antalet, se den totala summan och lösa in en kupongkod (om det finns någon aktiv kupongkampanj i butiken).

  • Genom att klicka på knappen Kassa kommer kunden till nästa steg i beställningsprocessen, Adress. Här loggar man in med sitt kundkonto eller fortsätter som gäst.

  • När adressen (och möjligtvis en alternativ leveransadress) har fyllts i kan kunden gå vidare till nästa steg, Leverans. Här väljer man ett av de tillgängliga leveranssätten. Mer information finns på sidan Leveranssätt.

  • Nästa steg handlar om Betalning. Här väljer kunden ett av de tillgängliga betalsätten. Mer information finns på sidan Betalsätt.

  • I det sista steget kan kunden kontrollera alla detaljer i sin beställning och även fylla i en eventuell kommentar för beställning och leverans, som du som handlare kommer att se tillsammans med beställningen.

  • Kunden klickar sedan på Köp nu för att slutföra beställningen.

  • Om kunden har valt en utomstående betalleverantör, så kommer de till leverantörens externa sida för att genomföra betalningen. Med standardbetalsätten (som t.ex. förskottsbetalning eller faktura) så behöver man inte komma till någon extern sida.

  • På nästa sida kan kunden se en orderbekräftelse med beställningsnumret för beställningen de just genomförde.

  • Du som handlare kommer nu att få ett e-postmeddelande med all beställningsinformation. Alla beställningar kan också hittas i butiksadministrationen om du väljer Beställningar och sedan Visa beställningar i menyn. Beställningar som du ännu inte har öppnat, visas i fet stil. Nya beställningar visas även direkt på Hem-sidan i administrationen.

Du kan hantera olika inställningar i beställningsprocessen och även ändra texterna som visas för dina kunder där. Mer information finns på sidan Kassainställningar. Du kan hitta mer information om beställningar på sidorna Hantera beställningar, Beställningsstatus och Redigera beställningsdokument.