Du kan erbjuda dina kunder olika betalsätt. De kan delas upp i två typer:

  • Betalsätt som t.ex. förskottsbetalning, faktura eller kontantbetalning där du hanterar betalningen.

  • Betalsätt via en betalleverantör, t.ex. Klarna eller PayPal, som hanterar hela betalningsprocessen åt dig och sedan betalar ut pengarna till dig. Oftast måste man först registrera sig med leverantören innan man kan börja använda betalsättet i butiken.

Optimalt är att erbjuda flera olika slags betalsätt. Detta reducerar risken att kunder inte handlar hos dig bara för att du inte erbjuder betalsättet de vill använda.

 

1. I butiksadministrationens huvudmeny väljer du Inställningar och sedan Betalning.

2. I listan längst ner på sidan kan du se alla de betalsätt som redan skapats i butiken. Högst upp under "Lägg till betalningsmetod" väljer du vilket betalsätt du vill lägga till.

3. På den här sidan hittar du information om det specifika betalsättet. Välj Lägg till för att skapa betalsättet i butiken.

4. Följ instruktionerna som visas för att sätta upp betalsättet.

5. Spara dina ändringar. Betalsättet är nu skapat, men inte än tillgängligt för kunderna. Fortsätt med steg 3 i sektionen Hur man redigerar ett betalsätt nedan.

 

1. I butiksadministrationens huvudmeny väljer du Inställningar och sedan Betalning.

2. Längst ner på sidan kan du se en lista med betalsätten som finns i butiken. Som du kan se är några betalsätt redan där som standard och det enda du behöver göra är att aktivera dem. Om betalsättet du vill använda redan finns i listan, så kan du hoppa till steg 2 i sektionen Hur man redigerar ett betalsätt nedan.

Om betalsättet du vill använda inte finns i listan, gå till toppen av sidan. Under "Lägg till betalningsmetod", välj Standard. Du behöver möjligen klicka på Visa alla för att se alla alternativ.

3. Klicka på knappen Lägg till för betalsättet du vill lägga till. Beroende på vilken butiksnivå du använder, kan dessa betalsätt finnas tillgängliga:

 

Betalsätt och beskrivning

 

Faktura

 

Du utfärdar en faktura. Efter mottagandet av varorna överför kunden betalningen.

Mer information

  • Du står för hela risken. Du bör vara uppmärksam på att kontrollera betalningar, identifiera obetalda fakturor och, vid behov, inkassera utestående betalningar.

  • Fakturabetalning är mycket populärt hos kunderna. Deras bankuppgifter förblir dolda och de kan kontrollera varorna före betalning.

 
 

Kontant

Kunden betalar fakturan kontant. Erbjud denna betalningsmetod i kombination med att kunden hämtar varorna.

 

Postförskott

Betalning sker vid mottagandet av varorna och hanteras av fraktleverantören.

Mer information

  • Du kan vara säker på att få betalt för dina varor. Ytterligare avgifter kan gälla för dig.

  • Vid mottagandet av varorna överför kunden betalningen. Ytterligare avgifter kan gälla för dig.

 

 

Betalning i förskott

Du skickar varorna efter mottagandet av kundbetalningen.

Mer information

  • Betalning i förskott är ett säkert betalsätt för butiksinnehavaren. Det krävs dock en ökad insats eftersom du måste kontrollera mottagning av betalningen innan du skickar beställningen.

  • Många kunder undviker att betala i förskott eftersom de måste överföra en betalning på egen risk för varor som ännu inte levererats.

 

Ytterligare manuella betalningssätt

Du kan lägga till fler manuella betalningsmetoder, definiera namnen och beskriv villkoren i detalj.

 

Direktdebitering

Via ett avtal med din bank debiteras betalningar direkt från kundens bankkonto.

Mer information

  • Du står för risken för eventuella otillräckliga tillgångar på kundbankkontot eller när kunder gör omvänd överföring.

  • Denna betalningsmetod är lämplig för kunderna eftersom de endast tillhandahåller deras bankkontouppgifter. Men eftersom det finns risk för missbruk är inte alla kunder villiga att dela med sig av dessa uppgifter. Certifieringssigill ökar kunders förtroende.

 
 

4. Fortsätt med steg 3 i nästa sektion Hur man redigerar ett betalsätt nedan.

 

Hur man redigerar ett betalsätt

 

1. I butiksadministrationens huvudmeny väljer du Inställningar och sedan Betalning.

2. Längst ner på sidan kan du se en lista med betalsätten som finns i butiken. Välj det betalsätt du vill redigera.

3. På fliken Allmänt kan du ändra de generella inställningarna för betalsättet. Observera att det finns olika alternativ beroende på vilken typ av betalsätt det är.

 

Alternativ och beskrivning

Internt ID

Det här interna namnet för betalsättet visas inte någonstans för kunderna.

 

Typ

Typen bestämmer vad för slags betalsätt det är. Det går inte att ändra typen på betalsättet efter att det har skapats.

 
 

Synlig i butik

Här ställer du in om betalsättet ska vara tillgängligt eller inte för kunderna i butiken. Lämna inställningen som Nej tills du har färdigställt betalsättet.

 
 

Standardval

Ställ in om du vill att det här ska vara standardbetalsättet i din butik.

 
 

Minsta / Högsta beställningsvärde

Här kan du ställa in om du vill att det ska finnas en gräns för ett minsta och/eller högst beställningsvärde för det här betalsättet. Om en kund inte når upp till minsta och/eller handlar för över det högst beställningsvärdet så kommer kunden inte erbjudas att kunna välja det här betalsättet.

 
 

Rabatt eller tilläggsavgift

Här kan du välja om kunden ska få en rabatt eller behöva betala en extra kostnad för att använda det här betalsättet. När du gjort valet kan du fylla i värdet.

 

Region

Om det finns regioner i din butik, så kan du välja att det här betalsättet endast ska erbjudas till kunder i en specifik region. Observera att den här inställningen visas endast om du har fler än en region i butiken. För mer information, läs Regions.

 
 
Namn i butiken
 

Betalsättet visas med det här namnet för kunderna i din butik.

 
 

Beskrivning

Här kan du ge mer information till dina kunder om betalsättet. Informationen visas för kunderna i beställningsprocessen när de ska välja betalsätt. Det visas även i beställningsdokumenten och orderbekräftelsen.

 
 

Visa logotyp

Välj om du vill att en logotyp ska visas för det här betalsättet i beställningsprocessen. Om du vill det så laddar du upp en logotyp och välj först om du vill att bildstorleken ska ändras under uppladdningen. En del betalsätt har redan en logotyp som standard.

 
 
 

4. Spara dina ändringar.

5. Välj fliken Inställningar. OBS: För en del betalsätt behöver du inte ändra några inställningar och de har då inte heller någon flik för Inställningar. Om du hanterar ett sådant betalsätt, så kan du hoppa till steg 8.

6. På den här sidan redigerar du ytterligare inställningar för det här betalsättet. Om betalsättet kommer från en leverantör (som t.ex. PayPal), så hittar du intstruktioner högst upp för hur man kommer igång med betalsättet. Följ de instruktionerna och spara.

7. Välj fliken Allmänt.

8. För Synlig i butik väljer du Ja.

9. Spara dina ändringar.

Betalsättet finns nu tillgängligt för dina kunder i butiken. Du bör alltid testa ett nytt betalsätt från en leverantör. Se nästa sektion.

 

Hur man testar ett betalsätt

 

De flesta betalleverantörerna har ett testsystem som du kan använda. Men även om det inte finns något testsystem bör du ändå testa betalsättet när det är live.

1. I butiksadministrationens huvudmeny väljer du Inställningar och sedan Betalning.

2. Längst ner på sidan kan du se en lista med betalsätten som finns i butiken. Välj det betalsätt du vill testa.

3. Välj fliken Inställningar.

4. Om det finns en inställning för Driftläge så väljer du där Test och sparar. Om det inte finns, kan du ändå utföra ett test i drift.

5. Gå till webbutiken och gör en testbeställning där du väljer det betalsätt du vill testa.

6. Om allt fungerar som det ska kan du ändra tillbaka driftläget till I drift om det behövs.

7. Spara dina ändringar.

 

Begränsa ett betalsätt till specifika leveranssätt

 

Ibland kan det vara bra att erbjuda betalsätt endast när ett specifikt leveranssätt används. T.ex. kan du välja att erbjuda expressleverans endast till kunder som betalar med PayPal.

1. I butiksadministrationens huvudmeny väljer du Inställningar och sedan Betalning.

2. Välj fliken Beroendeförhållanden.

3. Välj vilka kombinationer som ska vara tillåtna.

4. Spara dina ändringar.

 

Externa betalleverantörer erbjuder följande fördelar:

  • Många av dina kunder är redan bekanta med betalsättet och har kanske redan ett konto hos t.ex. Klarna eller PayPal.

  • Större betalleverantörer har en pålitlighet. Major payment providers enjoy customer confidence.

  • Du behöver inte tänka på den faktiskta betalningsprocessen.

  • Beställningar som betalats blir automatiskt märkta med den statusen och du kan bara skicka iväg dem.

 
 

När en externa betalleverantör används, så genomförs betalningarna i leverantörens plattform. Kunden fyller i sina uppgifter i leverantörens system där informationen kontrolleras och hanteras för att genomföra transaktionen. Kundens skickas sedan tillbaks till butiken och beställningen får ett transaktionsnummer.

I butiksadministrationen under Inställningar >> Betalning kan du bestämma i vilken sorteringsordning du vill att betalsätten ska visas för kunerna. För mer information, läs Ändra ordningen på element.

 
 
Sökord för den här sidan
 

Frigräns, Direct debit, Klarna, Skrill, kreditkort, PayPal, Swish, SOFORT banking, SagePay, 4B, ServiRed, ipayment, Paybox, Stripe, Mollie, Verifone, Paybox, Amazon Pay, Ingenico, Gestpay, Redsys