Checkout

Med ett kontrakt får du det mest omfattande utbudet av betalningsmetoder på den finska marknaden för din webbutik. Tydliga faktureringsrapporter och Extranet-handelsportalen gör det enkelt att redovisa och returnera betalningar, och den högkvalitativa tekniska implementeringen av tjänsten tål även stora mängder shoppingbesökare. Läs mer på Checkouts webbplats (på finska).


Checkouts priser

Priserna finns på tjänstens egen webbplats: https://www.checkout.fi/hinnasto


Hur man kommer igång

Innan Checkouts betaltjänst kan läggas till i din webbutik krävs ett avtal med Checkout och användaruppgifter för betalningsmetoden. Du kan registrera dig för tjänsten direkt från betalsättet i butikens administration.

Följ dessa steg för att lägga till Checkout som ett nytt betalsätt i din butik.

  1. Gå till Inställningar >> Betalning i din butiksadministration.

  2. Välj Checkout från betalsätten högst upp och lägg till det i din butik.

  3. Gå till fliken Inställningar för det nya betalsättet.

  4. Om det behövs kan du registrera dig för Checkout-tjänsten och fylla i Handlarens användarnamn och Handlarens lösenord som du får från Checkout.

  5. Spara.

När användaruppgifterna har sparats för betalsättet och det är inställt att vara synligt för kunderna, kan Checkout ställa in tjänsten som aktiv och kunderna kan då använda tjänsten för att betala.


Checkout i din butik

Det finns bara en inställning för Checkout på fliken Inställningar:

  • Driftläge - Detta väljer om betalningsmetoden ska användas med de användaruppgifter som fyllts i eller med Checkouts testuppgifter. Normalt är inställningen "I drift".


När en beställning anländer till butiken där kunden har betalat med Checkout-tjänsten betyder det att betalningen har godkänts och att den bör automatiskt ha statusen "betald". Om beställningen inte har betald status kan du kontrollera betalningens status i Checkouts eget extranät.

Slutligen bör du testa hur betalsättet fungerar på kundens sida i butiken, åtminstone tills du kommer till den faktiska betalningen.

FAQ - Vanliga frågor

Jag fick en beställning i min butik utan statusen "betald". Vad betyder det?
Betalningstjänsten skickar information om den lyckade betalningen, i vilket fall statusen "betald" kommer med automatiskt för beställningen. Om "betald"-statusen saknas i beställningen har kunden antingen inte betalat för beställningen eller så har informationen om betalningen av någon anledning inte kommit till butiken.

Vad ska jag göra om det finns obetalda beställningar i butiken?
Obetalda beställningar bör kontrolleras hos betaltjänsten för att se om de faktiskt är obetalda eller inte, och sedan bekräftas som avvisade inom ett par dagar om betalningen inte visas i betaltjänsten.

Kan jag förhindra att obetalda beställningar kommer in i butiken?
Vi har tagit upp detta som feedback med ePages och bett att få en inställning för detta, men tyvärr är det ännu inte möjligt.

Kan jag ändra orderbekräftelsen så att den skickas till kunden först efter att ordern har betalats?
Ja. I butiksadministrationen, under Inställningar >> E-postutskick >> Beställningsstatus, kan du avaktivera e-postmeddelandet "Orderbekräftelse" och istället ställa in "Beställningsstatus - betald" som aktiv.

Du kan sedan kopiera rubrik- och e-postinställningarna från orderbekräftelsemeddelandet till det betalda meddelandet, så att det ser ut som ett vanligt orderbekräftelsemeddelande.