Klarna Checkout

Med Klarna Checkout kan konsumentkunder betala via t.ex. kort eller bank och efter en positiv kreditkontroll kan de även välja att betala via faktura eller delbetalning. Företagskunder kan välja att betala via kort eller faktura.


I Vilkas webbutiker finns Klarna Checkout färdigt installerat och det behöver bara aktiveras efter att man beställt butiken.

När du har beställt butiken så kan du aktivera Klarna Checkout från butiksadministrationens huvudmeny under Inställningar > Betalning där du hittar Klarna Checkout först i listan med betalsätten som finns i butiken.

När du klickar in på Klarna Checkout och går till fliken Inställningar kan du se statusen för Klarna Checkout i din butik. Första gången behöver du fylla i dina uppgifter i formuläret för Klarna Checkout, varefter du kan skicka in aktiveringsförfrågan till Klarna. Om det behövs kan du också skicka förfrågan på nytt från fliken Inställningar.

Om du har problem med att aktivera Klarna Checkout, kontakta då vår support support@vilkasgroup.se.

Hur man använder Klarna Checkout

Klarna Checkout erbjuder dina kunder alla de vanligaste betalsätten. I Sverige kan kunderna välja att betala med alla de betalsätt som finns tillgängliga i Klarna Checkout, som t.ex. kort, bank, delbetalning, faktura, mobilt bankID osv. Globalt kan kunder betala med kort. Företag kan även välja att betala med kort eller faktura. Om kunden inte godkänns i Klarnas kreditkontroll så stoppar det ändå inte kunden från att handla, de erbjuds då helt enkelt bara ett begränsat antal betalsätt.

När det kommer in en beställning i butiken som är betald med Klarna Checkout, så betyder det att Klarna har godkänt betalningen. Man behöver då manuellt aktivera betalningen när beställningen skickas till kunden. Som standard görs aktiveringen automatiskt när man ställer in beställningen som Skickad eller Levererad.

När man ställer in beställningens status som t.ex. Skickad, så aktiveras alltså betalningen samtidigt hos Klarna.

Betalningen kan också aktiveras manuellt på fliken för betalsättet i beställningen eller direkt i Klarnas egen administration.


Inställningar för Klarna Checkout

Det finns också inställningar för Klarna Checkout som man kan använda för att ändra hur vissa delar av Klarna Checkout fungerar i butiken. Inställningarna finns på butiksadministrationens sida Inställningar > Betalning > [öppna Klarna Checkout] > Inställningar.

Aktivera beställningen när - Du kan välja vilka beställningsstatusar som automatiskt aktiverar betalningen hos Klarna. Som standard används Skickad och Levererad.

Visa utökade beställningsdetaljers delsummor - Du kan välja om du vill visa vilka produkter beställningen innehåller direkt i Klarna Checkout.

Tillåt alternativ leveransadress - Du kan välja om kunden ska kunna använda en annan leveransadress eller om den alltid ska vara samma som betalarens adress.

Automatisk följesedel - Du kan välja att det automatiskt skapas en följesedel för beställningen när den kommer in.

Personnummer obligatoriskt - Du kan välja om det ska vara obligatoriskt för kunden att fylla i sitt personnummer.

Kundtyp - Du kan välja om du vill erbjuda identifiering för konsumenter och/eller företag och vilken som är standard i Klarna Checkout.

Villkor - Välj den sida där du informerar om dina köpvillkor.

Avbeställningsvillkor - Välj den sida där du informerar om ångerrätten.

Text för knappen "Fortsätt handla" - Du kan ändra texten för knappen "Fortsätt handla".

Extra köpvillkor - Du kan skriva en extratext som visas i Klarna Checkout tillsammans med länkarna till dina och Klarnas villkor.