Verifone

I Vilkas Now-butikerna finns även en integration till Verifone Bluecommerce. För att kunna använda tjänsten i butiken, måste du först ha ett avtal med Verifone och du kan sedan ställa in inställningarna för betalsättet.

Verifone Bluecommerce-systemet finns endast på finska.

Först och främst måste du starta ett avtal med Verifone.

För den finska marknaden

Det enklaste och snabbaste sättet att göra detta är att gå till Verifones onlineformulär på https://asiakas.point.fi/ecomm. Beställningen ska göras med personliga bank-ID av den person som är auktoriserad att underteckna för företaget.

Ordern går sedan igenom Verifones orderhantering och sedan skapar de en kundbas. Efter detta kommer Verifones orderhantering att skicka användaruppgifter och instruktioner till den kontaktperson som fyllt i beställningsformuläret.

Du får support av Verifone vid behov: Försäljning 09-47743340 vardagar kl. 8-21 lördagar kl. 9-18 söndagar kl. 12-18 (eller orderhantering 09-47743343 vardagar kl. 8-16). Om det behövs finns all kontaktinformation här https://www.verifone.com/fi/fi/info-yhteystiedot.

Inställningar i butiksadministrationen

I butikadministrationens huvudmeny under Inställningar >> Betalning kan du lägga till ett nytt "Verifone"-betalsätt. Detta betalsätt är integrerat för att fungera med Verifones Bluecommerce-system.

I butiksadministrationens huvudmeny väljer du Inställningar och sedan Betalning. Där kan du lägga till Verifone genom att klicka på logotypen och sedan Lägg till.

I betalsättets inställningar hittar du högst upp instruktioner om hur du integrerar Verifone i din butik med länkar till passande sidor.


Inställningar för Verifone

I bilden nedan ser du inställningarna i butiken för Verifone.

Driftläge - När du har ett avtal med Verifone så kan du, om inte Verifone kräver annat, ställa in driftläget för betalsättet till I drift.

Web shop public key - Den här nykeln måste kopieras till Verifones administration.

Verifone public key - Den här nykeln måste kopieras från Verifones administration.

Shop Success URL - Den här URL:n kopieras till Verifones administration. Butiken får inte vara stängd för att URL:en ska godkännas.


Avancerade inställningar för Verifone

De avancerade inställningarna behöver vanligtvis inte ändras.

Visa Verifones val av betalsätt i kassasteget - Du kan välja i vilket steg i kassan som Verifones betaltjänst ska visas.

Välj vilka betalsätt som är tillgängliga - Du kan välja vilka betalsätt som ska visas för kunderna.

Tvinga användaren att välja betalsätt - Du kan välja om kunden ska kunna hoppa över att aktivt välja ett betalsätt eller om de ska tvingas välja.

Använd stilkod - Med en stilkod kan du ändra stilen på Verifones betalsida.

Hoppa över Verifones verifieringssida - Du kan välja om processen ska hoppa över Verifones betalningsbekräftelsesida.

Allow customers to save payment cards - Du kan välja om kunderna ska kunna spara sina kortuppgifter i Verifones system, så att kunderna inte behöver fylla i uppgifterna igen på Verifones betalsida.

FAQ - Vanliga frågor

Jag försöker återbetala kunden en andra gång för beställningen. När kunden returnerade den första produkten gick återbetalningen ok, men senare för den andra produkten uppstod ett fel i återbetalningen och återbetalningen misslyckades.
Vid banköverföringar har olika banker olika villkor för återbetalning. Nordea kan till exempel bara göra en återbetalning per betalning. Av denna anledning finns det begränsningar för driften av returer via Verifone. I ett sådant fall måste återbetalningen göras på ett annat sätt.

Frågorna och inställningarna i Verifone-administrationen verkar svåra, var kan jag få hjälp med dem?
Du kan be Verifone om att få instruktioner om installationen som en PDF-fil via e-post, vilket hjälper dig att fylla i nödvändig information i Verifones egna inställningar.

Jag har ställt in alla nödvändiga inställningar, men betaltjänsten fungerar inte när jag testar den. Hur får jag det att fungera?
Verifone-betaltjänsten behöver en slutlig aktivering av tjänsten. Efter att ha konfigurerat inställningarna måste du fortfarande kontakta Verifone för att aktivera tjänsten.

Jag fick en beställning i min butik utan statusen "betald". Vad betyder det?
Betalningstjänsten skickar information om den lyckade betalningen, i vilket fall statusen "betald" kommer med automatiskt för beställningen. Om "betald"-statusen saknas i beställningen har kunden antingen inte betalat för beställningen eller så har informationen om betalningen av någon anledning inte kommit till butiken.

Vad ska jag göra om det finns obetalda beställningar i butiken?
Obetalda beställningar bör kontrolleras hos betaltjänsten för att se om de faktiskt är obetalda eller inte, och sedan bekräftas som avvisade inom ett par dagar om betalningen inte visas i betaltjänsten.

Kan jag förhindra att obetalda beställningar kommer in i butiken?
Vi har tagit upp detta som feedback med ePages och bett att få en inställning för detta, men tyvärr är det ännu inte möjligt.

Kan jag ändra orderbekräftelsen så att den skickas till kunden först efter att ordern har betalats?
Ja. I butiksadministrationen, under Inställningar >> E-postutskick >> Beställningsstatus, kan du avaktivera e-postmeddelandet "Orderbekräftelse" och istället ställa in "Beställningsstatus - betald" som aktiv.

Du kan sedan kopiera rubrik- och e-postinställningarna från orderbekräftelsemeddelandet till det betalda meddelandet, så att det ser ut som ett vanligt orderbekräftelsemeddelande.