SEO: Förinställningar i butiken

Du kan hitta mer information om sökmotoroptimering på sidorna Grunderna i sökmotoroptimering (SEO) och SEO: Inställningar av handlaren.

Plattformen erbjuder de bästa förutsättningarna för att få en bra ranking på sökmotorer, som t.ex. Google.


Sökmotoroptimerade URL:er

För att rankas bra i sökmotorer bör sökord finnas med i URL:en för en sida.

Din butik använder en modern sökmotoroptimerad URL-struktur. Den skapar automatiskt en URL med information som sidtitel, kategori- eller produktnamn. URL:en använder då automatiskt de aktuella sökorden. T.ex. om du säljer skor i din butik och har byggt upp en kategoristruktur. Där finns en kategori som heter "Skor", en underkategori för herrskor och en underkategori till herrskor som heter "Sandaler". Butikssystemet skapar då automatiskt följande URL:

www.dinbutik.com/c/skor/herrskor/sandaler

URL:erna har den här strukturen:

Typ av sida

URL:ens struktur

Hem

www.dinbutik.com

Innehållssida

www.dinbutik.com/i/sidans-namn

Kategorisida

www.dinbutik.com/c/kategorins-namn

T.ex. om det finns två underkategorier: www.dinbutik.com/c/kategorins-namn/forsta-underkategorins-namn/andra-underkategorins-namn

Produktsida

www.dinbutik.com/p/produktens-namn

Juridiksida

www.dinbutik.com/sidans-namn

Varukorg

www.dinbutik.com/cart

Sidtitel

Varje sida i din butik har en sidtitel, även kallad title tag. Titeln visas t.ex. i fliken i webbläsaren. På resultatsidan i sökmotorerna visas oftast sidtiteln som en länk till webbsidan. Sidtiteln är alltså inte bara viktig för sökmotoroptimeringen, utan spelar också en stor roll om användarna kommer klicka på länken till din butik eller inte. Om sidtiteln inte är attraktiv, resulterar det oftast i att kunden inte ens besöker din butik. Sidtiteln bör innehålla de viktigaste sökorden för den motsvarande sidan.

Butikssystemet skapar sidtitlarna automatiskt. Dock kan du själv ändra titeln för varje sida (förutom de juridiska sidorna).

Strukturen för de automatiskt skapade sidtitlarna är:

Typ av sida

Strukturen för sidtiteln

Exempel

Hem

Butikens namn

Din butik

Innehållssida

Sidnamn – Butikens namn

Om oss – Din butik

Kategorisida

Kategorinamn – Butikens namn

Skor – Din butik

Produktsida

Produktnamn – Butikens namn

Svarta sandaler – Din butik

Juridiksida

Sidnamn – Butikens namn

Integritetspolicy – Din butik

Alla andra sidor

Sidnamn – Butikens namn

Din kundvagn – Din butik

Alt-taggar

Alt-taggen för en bild ger sökmotorerna information om innehållet på bilden. De kan påverka rakningen av din butik.

För produktbilder används produktnamnet automatiskt som alt-tagg. För bilder som du själv lagt till i redigeraren, kan du själv definiera alt-taggen. För mer information om detta, läs Alt-texter för bilder.

XML sitemap

En XML sitemap (eller webbplatsöversitk) är en lista med URL:er som ger information om en webbplats undersidor. Genom att skicka sin sitemap till sökmotorer som Google, gör man det enklare för sökmotorerna att indexera webbplatsen.

Din butik skapar automatiskt en sitemap i XML-format. Den finns alltid på adressen:

https://www.dinbutik.com/sitemap.xml

Du byter ut "www.dinbutik.com" med domänen som du använder i din butik.

Du kan skicka din sitemap till Google via Google Search Console. För mer information om, läs Google Search Console. Sitemapen hittas automatiskt av Google efter ett tag, eftersom den finns i filen robots.txt (se nästa paragraf).

robots.txt

robots.txt är en textfil som styr beteendet hos sökmotorernas crawlers.

Butikens robots.txt-fil är konfigurerad så att alla relevanta undersidor i din butik spåras av Google och andra sökmotorer.

noindex

En del sidor i din butik bör inte indexeras av sökmotorerna. Detta inkluderar juridiksidorna och beställningsprocessen.

På grund av noindex-taggen i de här sidornas meta-taggar, så genomsöker inte Google dessa sidor i din butik.

Duplicerat innehåll för produktvarianter

Sökmotorer spårar om samma innehåll finns på flera webbsidor. Generellt bör du undvika detta i din butik.

Om du använder produkter med varianter i din butik kommer endast huvudprodukten att indexeras av sökmotorer. De enskilda varianterna indexeras inte för att undvika duplikatinnehåll.

Flera språk i en butik

Det är möjligt att ange språket på en webbsida i dess källkod. På så sätt kan sökmotorerna direkt veta att innehållet på en sida t.ex. är på svenska. Detta är särskilt användbart när en webbplats erbjuds på flera olika språk. Du hittar mer information om hur man använder olika språk i butiken på sidan Språken i butiken.

I butikens källkod är språket alltid definierat.