Kolla in en video om grunderna i sökmotoroptimering i din butik (på engelska).

Du kan hitta mer information om sökmotoroptimering på sidorna SEO: Inställningar av handlaren och SEO: Förinställningar i butiken.

Sökmotoroptimering (även kallad SEO) är en av de viktigaste marknadsföringsaktiviteterna för din butik. Genom SEO kan du förbättra din rankning i sökmotorer för specifika sökord.

Generellt brukar man skilja på onpage SEO och offpage SEO. Alla SEO-aktiviteter som händer direkt i din butik är onpage - som t.ex. optimering av texter. Offpage handlar om aktiviteter utanför butiken - som t.ex. att få länkar in till butiken från andra webbplatser.

 

Varför är SEO viktigt?

 

Majoriteten av internetanvändare kollar endast på den första sidan av resultat när de gör en sökning i en sökmotor, som Google eller Bing. Därför får du väldigt mycket mer synlighet om du kan placera din butik bland resultaten på den första sidan - helst som ett av topresultaten. En bra rankning är viktig för att få in fler besökare och kunder via sökmotorerna.

 

Rankningen av sökmotorer är en mycket komplex process som ser till att endast de mest relevanta resultaten rankas högt.

Google använder kraftfull programvara - så kallade crawlers eller spindlar - för att skanna all data på webben. Webbsidor indexeras sedan av Googles databas. Crawlers använder länkar för att navigera från sida till sida. De skannar varje sida efter sökord och synonymer. De bedömer också kvaliteten på innehållet. De kvantifierar exempelvis antalet länkar som pekar mot sidan och relevansen av de länkarna, bland många andra faktorer.

 

När du skriver texterna till din webbshop - t.ex. produktbeskrivningar eller FAQ-sidor - bör du alltid ha några regler i åtanke:

1. Erbjud kvalitetsinnehåll

Även om SEO är en användbar teknik för att marknadsföra din webbutik, måste du fortfarande komma ihåg att du inte skriver ditt innehåll för Google, utan för besökarna i din butik. Dina texter bör alltid ha en hög nivå av kvalitet och autenticitet. När du skriver en text, bör du alltid ställa dig denna fråga: Är detta innehåll relevant och användbart för mina kunder? Om användarna spenderar mer tid i din butik, är det bra för din rankning: i sin indexeringsalgoritm kan Google ta hänsyn till avvisningsfrekvensen och tiden som spenderas på varje sida.

2. Unikt och originellt innehåll

För att rankas högt på Google, bör du alltid använda unikt innehåll som inte finns någon annanstans på nätet. Försök alltså att alltid skriva dina egna texter och inte kopiera från någon annan eller använda texter som leverantören tillhandahåller.

3. Formatera text

När du skriver en text för webben finns det några tekniska regler att tänka på när det gäller HTML-layouten för ditt innehåll. Det är särskilt lämpligt att använda titlar, rubriker, punktlistor och sökord i fet stil.

Länkar och din webbutik

 

Som du redan har lärt dig, söker Googles spindlar på nätet efter länkar från en webbplats till en annan. För att förbättra din rankning är det alltså mycket viktigt att andra webbplatser länkar till din butik.

Här är några tips på hur du kan få fler länkar.

1. Content is king (innehåll är viktigast)

Som sagt bör du alltid sträva efter att leverera kvalitetsinnehåll. Om det är intressant och unikt finns det också en större chans att internetanvändare, bloggare och andra delar ditt innehåll via länkar.

2. Dela på sociala medier

För att få länkar som pekar in mot din butik kan du börja med att dela ditt eget innehåll på dina sidor i sociala medier. Men spamma inte webben med för många länkar till din butik. Google straffar spam och din rankning kan då skadas. Din kommunikation på sociala nätverk ska vara autentisk och skräddarsydd för din målgrupp. Engagera dina kunder till exempel via Facebook, Twitter eller Pinterest.

3. Interna länkar

Du kan skapa länkar mellan sidorna i din butik. Om dessa länkar är relevanta och motiverade kan det bara ge värde till din webbplats. Dina besökare kan navigera lättare och Google ser också detta som positivt.

 

När webbsidor skannas av sökmotorer tas varje ord i beaktande för att bestämma de viktigaste sökorden på den specifika sidan. Däför bör man tänka på sökord som är relaterade till sin bransch. Gör en lista med dessa sökord och leta efter synonymer. Tänk också på principen om den långa svansen: Du kan använda många olika nischade sökord.

Vad är ett bra sökord?

De flesta använder vanliga ord när de söker på webben. Dina sökord måste också anpassas till din målgrupp. Om du är inriktad mot tonåringar kan du kanske behöva använda annorlunda sökord än för äldre målgrupper.

Ett bra sökord bör kunna generera trafik till din webbshop, vara mycket konkurrenskraftigt och vara relevant för att ge dig kvalificerade besökare som är mer benägna att köpa något. Du kan också använda sökordsfraser med en kombination av 3 eller 4 ord, som kan ha en mindre konkurrens än enskilda sökord.

 

Google Suggest

Detta knep avslöjar några av de sökord som folk använder oftast. Skriv bara ett ord i Googles sökfält och du får se en lista med uttryck som ofta används vid sökningar.

Associerade sökord från Google

När du gör en sökning på Google kan du se en lista med associerade sökord längst ner på sidan.

Google Ads Keyword Planner

Sökordsplaneraren är ett av de mest användbara verktygen när det gäller SEO. Du kan leta upp sökord och se hur ofta de används av Google-användare. Du kan också hitta bra förslag på relaterade sökord.

 

Bildernas filnamn

 

Som tidigare nämnts indexar inte Google text i bilder. Du kan dock använda bilderna för att förbättra din rankning. Du kan ge dem meningsfulla och sökordsrika filnamn. Så istället för att använda filnamn som "IMG2415.jpg" kan du använda t.ex. "chicago-bulls-basket-tshirt.jpg".